V R A G E N

VRAAG 2
Ik heb mijn oude Trixbaan uit de 60-er jaren opnieuw bedraad met wat dikker draad (0,75 mm²), omdat ik zowel een wissel als een relais tegelijkertijd wil gaan bedienen.
Het betreft de oude wissels (karton) 728  met totaal 3 aansluitklemmen (aarde via middenrails) en de relais 591 en 592.
In een proefopstelling werkt dit prima, maar ‘op de baan’ bij sommige wissels niet. Wissel en relais afzonderlijk werken wel. De rails zit vastgespijkerd, dus ‘even’ wissel eruit halen is niet direct een optie.

Vraag: kunnen de spoelen gecorrodeerd zijn en heeft iemand een tip hoe ik dit gefikst kan krijgen zonder de boel te moeten slopen?
Kees Kleinendorst

Ik ga ervan uit, dat de trafo de bekende groene is, 14 volt; 1 ampère.
Dat zou voldoende moeten zijn. Ik weet de kwaliteit van de wissels en de relais niet. Ik werk zelf met de nieuwe wissels op plastic bedding en (zeer overjarige) Trix relais. Met één puls schakel je moeiteloos twee wissels en twee relais tegelijk bv. in een wisselstraat.
De trafo kan kortdurend namelijk best wel wat meer stroom leveren. Omdat het bij de vraagsteller afzonderlijk wel werkt, denk ik dat de (oude) wissels en relais wellicht wat meer vermogen vragen en aan een kritische grens zitten. Al een druppeltje modelbouw olie in de bewegende delen van de wissel gedaan?
Andere mogelijkheid: schakel met gelijkspanning; zet een brugcel bv. B40C2000 of iets dergelijks in de schakeling met een condensator van bv. 2000 uF. Dat moet voldoende klap leveren want de gelijkspanning wordt nu effectief bijna 22 volt!
Pas wel op, dat de schakelspanning echt met een puls (en niet permanent) gegeven wordt. De weerstand (impedantie) van spoelen is voor gelijkspanning veel kleiner en de stroomsterktes dito groter.
Mocht dit nog niet werken, weet ik nog wel een leuke schakeling waarbij je een condensator oplaadt tot bv. 40 volt en in één klap ontlaadt over het systeem.  Tekening nodig!
Bij gelijkstroom heb je gelijk ook geen gebrom en gezoem meer!
Succes,
Hans Betlem

VRAAG 1
Ik probeer de sluitwagons met licht aan te passen met een condensator om de lichten geleidelijk te laten doven. Uiteraard heb ik een bruggelijkrichter aangebracht, maar de condensator vertikt het om op te laden.
Ook zonder de weerstand krijg ik geen kracht in de condensator.
Als ik deze truc met een LEDlampje doe, gaat het wel goed.
Doe ik iets verkeerd of is dit niet geschikt voor de gloeilampjes die er traditioneel in zitten?
Kees Kleinendorst

info@ronaldentrixexpress.nl

Een gloeilampje heeft een veel te groot vermogen (stroom) om effect te hebben met een niet al te grote elco.
Ik neem aan dat er een Elco is gebruikt?
Auke Mak

Het lampje trekt zoveel stroom dat de condensator in een fractie van een seconde leegloopt. Een veel grotere condensator zou werken, maar die past niet in de wagon. Een maat voor het op cq ontladen is de rc tijd. Bij 5rc tijden is de condensator op en ontladen. Het lampje is ca 100 ohm, met een condensator van 1000 ufarad kom je dan op 0,5 seconden vandaar. Een condensator van 10.000 uF / 25V is gewoon te groot .
 H. Zwijnenburg
Een gloeilampje verbruikt ca 30 – 50 mA en dan is een 1000 uF elco zo leeg. Een ledlampje heeft maar ca 10 mA nodig en dus ontlaadt de elco zich langzamer. Het advies is dus het gloeilampje te vervangen door ledverlichting.
Joop Spiekermann

Een LED lampje gebruikt veel minder stroom dan een gloeilampje en dus kan de condensator voor het eerste nog enige tijd stroom leveren en voor het tweede niet.
Diederik Dieleman

Hartelijk dank allemaal voor de reacties op mijn lampjesprobleem. Vreemd dat er op de diverse sites over inbouwen verlichting niets over te vinden is.
Snap nu het probleem. Ik kies er nu toch voor om de originele gloeilampjes in de sluitverlichting te houden: past in mijn filosofie om de 60-erjatrenbaan in ere te houden.
Nogmaals dank allemaal.
Kees Kleinendorst

N.a.v. der vraag van dhr. Kleinendorst:
De condensator laadt wel degelijk op maar een gloeilampje trekt hem in no time weer leeg. Wil je dat een tijdje laten braden, heb je een condenstor met een capaciteit van vele tientallen mF nodig en dan zit je al vlug op de afmeting van een aardig conservenblik.
Bovendien trekt niet alleen de verlichting de condensator leeg: ook het motortje van je loc staat aangesloten op dezelfde spanningbron en trekt de condensator eveneens leeg.
Ik ervaar eenzelfde soort problemen bij mijn binnenverlichting. En de ontsteekspanning van LEDS is dusdanig hoog, dat bij langzaam rijden de verlichting nauwelijks brandt.
Er is eigenlijk maar één manier om de verlichting ook bij stilstaande treinen te laten branden: Zet naast de rijstroom ook een hoogfrequente wisselstroom op de rails. De impedantie van de locmotortjes is dusdanig groot, dat die geen wisselstroom doorlaten. De lampjes krijgen nu continu de volle spanning (ook de loc koplampen)
Mocht dat te ingewikkeld zijn, kun je ook oplaadbare batterijen in de rijtuigen verbergen (met een sleepcontact). Af en toe op een afzonderlijk stukje spoor waarop de volle spanning staat te laden zetten!
Groet, Hans Betlem