AFSCHEID NS 1700

Afscheidsrit locserie 1700 aangekondigd

Het model zoals uitgebracht door TRIX.

Eind dit jaar zijn de laatste uren voor de locserie 1700 in dienst bij NS geteld: dan verdwijnen de bekende NS-gele ‘nez cassés’ van het Nederlandse spoor. Om liefhebbers nog een laatste unieke blik op de treinen te bieden, organiseren NS International en de NVBS op 19 november een speciale afscheidsrit over trajecten waar de locs normaal niet te zien zijn.

De afscheidsrit van de 1700-locs vindt plaats in combinatie met een IC Berlijn-stam; zo rijden ze de laatste jaren immers tussen Amsterdam Centraal en Bad Bentheim. Vanaf dienstregeling 2024, die op 10 december ingaat, worden de oude Alstom-locs vervangen door nieuwe NS Vectrons die nu al de Nightjet-diensten verzorgen.

Zeldzame trajecten

Het begin- en eindpunt van de afscheidsrit is Amersfoort Centraal. Via Zwolle, Deventer, Arnhem, Den Bosch, Tilburg en Dordrecht gaat het dan naar Rotterdam. Op veel van die trajecten is de combinatie van 1700 + IC Berlijn nooit of slechts enkele keren geweest. Een enkeling zal zich wellicht nog de opvallende omleiding  van een IC Berlijn via Tilburg naar Rotterdam herinneren.

Fotostops

Na een fotostop op station Rotterdam Stadion, waar ook andere 16-, 17- en 1800-locs worden opgesteld, gaat de afscheidsrit via Den Haag HS, Gouda en Utrecht Centraal weer terug naar startpunt Amersfoort Centraal. Volgens organisator NVBS worden onderweg ook nog andere fotostops georganiseerd.

Wie wil meereizen met de afscheidsrit moet NS-medewerker zijn of een lidmaatschap van de NVBS hebben. Nieuwe leden zijn volgens de vereniging ook welkom, zij het in beperkte mate.